Saturday, August 13, 2011

Penyakit Schizophrenia dan Gangguan penderitaan Skizofrenia

Schizophrenia merujuk kepada kumpulan yang teruk, melumpuhkan gangguan psikiatri yang ditandai dengan penarikan diri dari realiti, pemikiran yang tidak logik, mungkin delusi dan halusinasi, dan emosi, gangguan tingkah laku atau intelektual.Gangguan ini boleh menjejaskan segala-galanya dari ucapan, kesan dan persepsi kepada tingkah laku psikomotor, hubungan interpersonal dan rasa diri.

Schizophrenics mungkin mempunyai masalah membezakan realiti daripada fantasi. Ucapan dan tingkah laku mereka boleh menakut-nakutkan atau membingungkan orang-orang di sekeliling mereka.

Schizophrenia subjenis
Skizofrenia berlaku dalam empat sub-jenis - mudah, hebephrenic, catatonic dan paranoid.

Statistik bercakap. . .
Kira-kira 1% daripada penduduk - 1 dalam setiap 100 orang - menghadapi skizofrenia sepanjang hayat mereka. Penyakit ini mempengaruhi bilangan sama lelaki dan wanita. Skizofrenia adalah lebih lazim daripada penyakit kencing manis’ penyakit  Alzheimer, dan multiple sclerosis.

Fungsi pudar-out
Hilang upaya keseluruhan orang yang bergantung terutamanya kepada tahap kemerosotan nilai kognitif. Gejala boleh menjejaskan keupayaan untuk memegang pekerjaan, tinggal di sekolah, mengekalkan hubungan dan juga melaksanakan penjagaan diri. Selalunya, orang yg menderita Skizofrenia berakhir unemployable, sosial terpencil dan estranged dari keluarga dan rakan-rakan.

Kehidupan terganggu
Schizophrenics Ramai mengabaikan kebersihan diri mereka dan mengabaikan keperluan kesihatan mereka. Hasilnya, jangka hayat mereka adalah kira-kira 10 tahun lebih pendek daripada penduduk umum. Kira-kira 10% daripada schizophrenics
membunuh diri.

Gejala mula-up
Biasanya, gejala skizofrenia timbul secara beransur-ansur. Tetapi sekali-sekala, mereka muncul dalam tempoh hanya beberapa hari atau seminggu. Umur yang paling biasa pada permulaan penyakit remaja lewat - walaupun onsets lebih awal dan kemudian tidak luar biasa. Bagi lelaki, penyakit ini biasanya bermula pada lewat remaja atau awal dua puluhan; di kalangan wanita, dalam usia dua puluhan atau tiga puluhan awal.

Episod dan exacerbations
Antara tempoh kepahitan, sesetengah orang tidak mempunyai kecacatan, sementara yang lain memerlukan jagaan institusi yang berterusan. Dengan setiap episod yang teruk, menjadi lebih teruk prognosis.  Schizophrenics dari beberapa pengalaman hanya satu episod psikotik tunggal, tetapi hanya kira-kira satu dalam Wayar telah pulih daripada penyakit ini sepenuhnya. Kebanyakan schizophrenics terus menderita sepanjang hayat sekurang-kurangnya dari beberapa gejala.

Kemajuan dan janji
Walau bagaimanapun, hasil bagi orang-orang yang mempunyai masalah ini telah bertambah baik. Penyelidikan telah membawa rawatan yang lebih selamat dan lebih baik. Penemuan baru ke dalam sebab yang mungkin dan teknik-teknik pengimejan otak canggih memegang janji wawasan lanjut dan pendahuluan terapeutik.

Isu-isu psikososial dan ekonomi
Schizophrenia adalah penyakit yang dahsyat - dan orang yang ditimpa tidak adalah satu-satunya yang mengalami. Keluarga, rakan-rakan dan seluruh masyarakat merasakan kesan.

Penafian
Schizophrenics beberapa mendapatkan rawatan awal mereka sendiri. Oleh kerana proses pemikiran, pendengaran dan masalah persepsi, ramai yang menafikan bahawa mereka memerlukan bantuan dan menentang mencari penjagaan kesihatan.

Prognosis dan kebarangkalian
Secara keseluruhan, kira-kira satu pertiga daripada orang-orang dengan skizofrenia mencapai  peningkatan ketara dan berkekalan. Satu lagi ketiga meningkatkan agak tetapi telah berulang terputus-putus dan hilang upaya sisa. Ketiga yang tinggal adalah teruk dan selama-lamanya tidak berupaya. Walau bagaimanapun, dalam mana-mana tempoh 1 tahun yang diberikan, prognosis bergantung kepada pematuhan orang dengan regimen ubat yang ditetapkan.

Petanda baik
Selain pematuhan rawatan, faktor-faktor lain yang meramal prognosis yang baik termasuk:

permulaan penyakit lewat atau tiba-tiba
seks wanita
relatif berfungsi dengan preillness baik
minimum kemerosotan nilai kognitif
subjenis skizofrenia paranoid atau banyak tanda-tanda positif
sejarah keluarga kecelaruan mood berbanding skizofrenia.
Prospek Unfavourable

Faktor-faktor yang dikaitkan kepada prognosis tidak baik termasuk:
umur awal pada permulaan
preillness berfungsi yang lemah
Sejarah keluarga skizofrenia
skizofrenia subjenis tidak tersusun dengan gejala negatif yang banyak

Rawatan Alternatif Mahsuri Menjalankan Rawatan Terapi saraf serta Menawarkan Analisis penyakit Dan Mengeluarkan Produk Yang Menggunakan Sistem gelombang.Untuk Keterangan Lanjut Klik Di bahagian Berkenaan:
Terapi Saraf
Analisis Penyakit
Jenis Produk Dan Beli Secara Online

No comments: